Agencija je v preteklih raziskavah zasledila, da trgovci svojim dobaviteljem nudijo različne marketinške in druge storitve, nadomestila za te storitve so relativno visoka, same storitve pa zelo pavšalno pogodbeno opredeljene. Prav tako so se zaradi inflacije in posledično dviga cen hrane spremenile navade potrošnikov tako, da ti redno obiskujejo več trgovcev z živili z namenom iskanja cenejših živilskih proizvodov, predvsem iz akcij. Trgovci se zato poslužujejo vedno bolj agresivnih načinov promocije, oglaševanja in trženja kmetijskih in živilskih proizvodov za privabljanje potrošnikov. Tudi Evropska komisija v Poročilu o izvajanju pravil EU proti nepoštenim trgovinskim praksam v verigi preskrbe s hrano1 ugotavlja, da se 7 % odkritih nedovoljenih ravnanj nanaša na plačila, ki niso povezana s prodajo proizvodov dobavitelja; 7 % na povračila dobaviteljev za marketinške aktivnosti, ter 7 % na povračila za skladiščenje, razstavljanje ali uvrstitev proizvodov v ponudbo.
Agencija je zato v okviru svojih pooblastil oziroma na podlagi Zakona o preprečevanju omejevanja konkurence (ZPOmK-2) in Zakona o kmetijstvu (ZKme-1) sprejela odločitev, da opravi raziskavo marketinških aktivnosti v verigi preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvodi. Agencija je poslala zahtevo za posredovanje podatkov 23-im dobaviteljem svežega mesa in mesnih izdelkov, vina, svežega sadja in zelenjave, svežih jajc v lupini, svežih rib ter mleka in mlečnih izdelkov. Dobavitelji so morali Agenciji poslati dokumentacijo in podatke o svojih pogodbenih odnosih s štirimi različnimi trgovci na drobno oziroma kupci v letu 2023. Cilj raziskave je bil ugotoviti obstoj morebitnih nedovoljenih ravnanj v povezavi z marketinškimi aktivnostmi.
Ker končno poročilo raziskave vsebuje zaupne podatke, Agencija ne more objaviti poročila v celoti. Na podlagi zahtevanih in prejetih podatkov in dokumentov je Agencija ugotovila, da za marketinške storitve večinoma plačujejo dobavitelji svežega mesa in mesnih izdelkov ter dobavitelji vina. Dobavitelji svežega sadja in zelenjave ter dobavitelji svežih rib ne plačujejo za marketinške storitve. Dobavitelji jajc v lupini pa plačujejo za marketinške storitve le redko. Iz pridobljenih podatkov izhaja tudi, da višina medsebojnega prometa med posameznim kupcem in dobaviteljem ne vpliva na višino stroškov za marketinške storitve oziroma večji letni medsebojni promet ne pomeni večjih stroškov za marketing. Nekateri dobavitelji so imeli nesorazmerne visoke stroške za marketinške storitve, ki so dosegle skoraj 20 % prometa s posameznim kupcem, medtem pa kar nekaj dobaviteljev ni imelo stroškov za marketinške storitve kljub temu, da kupci njihove proizvode oglašujejo in jih vključujejo v razne promocije in akcije. Največji delež marketinških storitev predstavljajo objave v reklamnih katalogih kupcev. Izdajanja katalogov se poslužujejo vsi kupci. Katalogi se izdajo vsaj en krat tedensko tako, da se pošljejo na naslove gospodinjstev ter hkrati objavijo na spletnih straneh. Po deležu marketinških storitev sledijo razne oblike promocij, kot so izpostavitve v trgovskih centrih ali trgovinah, kuponi za popuste, prispevki za kartice zvestobe, ipd. Nekateri kupci pa nudijo še dodatne marketinške storitve, kot so objave v aplikacijah, oglaševanje na ekranih v trgovinah, reklamne vrečke s potiskom dobavitelja, skupna organizacija nagradnih iger, ipd.
V zvezi z morebitnim obstojem znakov nedovoljenih ravnanj v verigi preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvodi v povezavi z marketinškimi aktivnostmi, je Agencija po pregledu prejete dokumentacije in podatkov, ugotovila, da so v nekaterih pogodbah predvidena plačila superrabatov in popustov v primeru doseganja oziroma preseganja predvidenega medsebojnega prometa v določenem časovnem obdobju, kar bi lahko predstavljalo povračila za storitve, ki niso bile opravljene, ali za storitve, ki so bile opravljene, vendar niso bile pisno in jasno vnaprej dogovorjene med strankama (1. točka četrtega odstavka 61f. člena). Nadalje so bile v nekaterih pogodbah zahteve po plačilu popustov in finančnih nadomestil za vključitev novega proizvoda v asortima kupca ter plačila popustov za ohranitev dobavitelja, kar bi lahko predstavljalo povračila za uvrstitev, ohranitev ali širjenje asortimaja oziroma izdelkov (2. točka četrtega odstavka 61f. člena). Agencija je zasledila tudi, da so nekateri kupci zahtevali plačila računov oziroma izdajo dobropisov za stroške marketinških storitev, ki presegajo pogodbeno dogovorjene zneske (ob nejasno opredeljenih marketinških storitvah in cenah za te storitve ter večinoma nepopolno izkazani realizaciji storitev), kar bi lahko predstavljalo zaračunavanje plačila stroškov popustov promocije, oglaševanja in trženja kmetijskih in živilskih proizvodov, razen če se dobavitelj in kupec pisno, jasno, nedvoumno in vnaprej dogovorita v pogodbi o dobavi ali poznejših pisnih dogovorih med dobaviteljem in kupcem, ki bodo izvedeni in katerih realizacijo je mogoče dokazati (4. točka četrtega odstavka 61f. člena).
Dobavitelji so bili v zahtevi za posredovanje podatkov pozvani tudi, da Agenciji sami sporočijo informacije v zvezi z domnevnimi nedovoljenimi ravnanji na področju marketinških aktivnosti, kar zadeva plačila za stroške promocij, oglaševanja in trženja kmetijskih in živilskih proizvodov, vendar nobeden izmed dobaviteljev Agenciji ni sporočil informacij, ki bi lahko pomagale pri odkrivanju nedovoljenih ravnanj.
Na podlagi ZPOmK-2 lahko Agencija uporabi podatke, ki jih je pridobila pri opravljanju raziskav, v postopkih po tem zakonu. Ker je v okviru opravljanja predmetne raziskave
Agencija na podlagi prejetih podatkov in dokumentov zaznala določena neskladja in nepravilnosti po ZKme-1, bo od podjetij zahtevala še dodatna pojasnila in v skladu z določili ZPOmK-2 in ZKme-1 ob ugotovljenih kršitvah zakona ustrezno ukrepala.
1 Commission delivers report on the implementation of EU rules against unfair trading practices in the food supply chain: https://agriculture.ec.europa.eu/news/commission-delivers-report-implementation-eu-rules-against-unfair-trading-practices-food-supply-2024-04-23_en, European Commision, Agriculture and rural development, 23. 4. 2024