Izjava za javnost v zadevi koncentracije podjetij Agrokor d.d. in Mercator d.d.

Javna agencija RS za varstvo konkurence (v nadaljevanju: Agencija) je dne 22. 11. 2013 v  zvezi s postopkom presoje priglašene koncentracije podjetij Agrokor d.d. in Mercator d.d. na seji senata Agencije sprejela odločbo, s katero je ugotovila, da je koncentracija podjetij Agrokor d.d. in Mercator d.d. skladna s pravili konkurence.

Tekom postopka presoje predmetne koncentracije, na podlagi katere bo podjetje Agrokor d.d. pridobilo večinski delež v osnovnem kapitalu podjetja Mercator d.d. in s tem izključno kontrolo nad podjetjem Mercator d.d., je Agencija najprej preverila, ali bi koncentracija lahko imela razsežnost EU, s čimer bi bila podrejena presoji Evropske komisije. Agencija je ugotovila, da zadevna koncentracija ne izpolnjuje meril za koncentracijo z razsežnostjo EU, ker ne izpolnjuje pragov iz Uredbe ES o združitvah.

Po prejemu priglasitve je Agencija izvedla obsežno raziskavo trga, v okviru katere je pridobila podatke s strani konkurentov, proizvajalcev in dobaviteljev ter v koncentraciji udeleženih podjetij. Agencija je z vprašalniki preverila tržni položaj v koncentraciji udeleženih podjetij tako na širše kot tudi na ožje opredeljenih tržnih segmentih, strukturo trga, izbiro, ki jo imajo na voljo dobavitelji in uporabniki, ter njihov dostop do virov ponudbe oziroma samega trga, obstoj morebitnih pravnih ali dejanskih vstopnih ovir, gibanje ponudbe in povpraševanja na upoštevnih trgih, vpliv zadevne združitve na delovanje udeležencev na upoštevnih trgih po izvedeni koncentraciji in njihova bodoča pričakovanja na trgih, pogodbena razmerja, obseg nakupov in prodaj, pomen blagovnih in trgovskih blagovnih znamk in številne druge značilnosti upoštevnih trgov. Agencija je pri tem sledila tako lastni praksi kot praksi Evropske komisije s tega področja.

 

 

Podjetje Mercator posluje na trgu prodaje izdelkov za vsakdanjo rabo na drobno, trgu prodaje izdelkov za vsakdanjo rabo na debelo in trgu nabave izdelkov za vsakdanjo rabo. Za razliko od podjetja Mercator pa podjetja iz Skupine Agrokor na ozemlju Republike Slovenije niso dejavna na maloprodajnem trgu.

 

 

Vertikalni učinki

 

 

Agencija je ugotovila, da med trgi, na katerih poslujejo v koncentraciji udeležena podjetja, obstajajo določene vertikalne povezave. Za vertikalne učinke velja, da je manj verjetno, da bi bistveno ovirali učinkovito konkurenco, saj lahko zagotavljajo tudi številne možnosti za povečanje učinkovitosti in s tem koristi za potrošnike. V konkretnem primeru je Agencija presojala dve vrsti izključitev, ki sta hkrati tudi dve osnovni obliki izključitev, in sicer:

- ali bi lahko koncentracija podjetij pripeljala do izključitev pri surovinah - t.i. input foreclosure; te

- ali bi lahko koncentracija podjetij pripeljala do izključitev pri strankah - t.i. customer foreclosure.

 

Pri presoji vertikalnih učinkov je Agencija ugotovila, da združeno podjetje ne bo imelo zadostne stopnje tržne moči, da bi lahko dobičkonosno zavračalo dobave svojih proizvodov konkurentom na maloprodaji. S tem bi slednje le zmanjšalo lastno prodajo, saj potrošniki svojih nakupov ne bi preusmerili od konkurentov k združenemu podjetju, poleg tega imajo konkurenti na maloprodajnem trgu številne možnosti nabave alternativnih proizvodov od drugih dobaviteljev.

 

 

V primeru, če bi združeno podjetje prenehalo kupovati proizvode od obstoječih dobaviteljev, bi slednji imeli za prodajo svojih proizvodov še vedno na voljo dovolj obsežno mrežo alternativnih strank, na katere bi lahko preusmerili svojo prodajo. Agencija je tudi ugotovila, da mora vsako podjetje, ki želi učinkovito konkurirati na maloprodajnem trgu, zadovoljiti raznolike potrebe in preference potrošnikov, tudi tistih, ki so lojalni posameznim blagovnim znamkam.

 

 

Horizontalni učinki

 

Do horizontalnega prekrivanja dejavnosti v koncentraciji udeleženih podjetij bo prišlo na trgu prodaje izdelkov za vsakdanjo rabo na debelo in trgu nabave izdelkov za vsakdanjo rabo.

 

Pri presoji horizontalnih učinkov na trgu prodaje izdelkov za vsakdanjo rabo na debelo je Agencija, kljub nizkemu tržnemu deležu združenega podjetja na tem trgu, preverila tudi tržni položaj združenega podjetja na ožje opredeljenih trgih, po posameznih proizvodnih skupinah. Skupni tržni deleži v koncentraciji udeleženih podjetij na večini segmentov trga prodaje izdelkov za vsakdanjo rabo na debelo ne presegajo 25 %, zato koncentracija ne more ovirati učinkovite konkurence na navedenih trgih. V segmentih trga, kjer tržni deleži presegajo 25 %, pa združeno podjetje po izvedeni koncentraciji ne bo imelo spodbude k poslabšanju pogojev dobave teh izdelkov konkurentom na maloprodaji, saj imajo slednji zaradi močnih in številnih konkurentov številne možnosti za zamenjavo dobavitelja, ki bodo tako vršili močan konkurenčni pritisk na v koncentraciji udeležena podjetja. Spodbudo za poslabševanje pogojev dobave zmanjšuje tudi dejstvo, da podjetje Agrokor večino svoje prodaje doseže ravno s konkurenti na maloprodajnem trgu.

 

Prav tako je Agencija ugotovila, da se tržni položaj združenega podjetja na trgu nabave izdelkov za vsakdanjo rabo po koncentraciji ne bo bistveno spremenil, glede na to, da so podjetja iz Skupine Agrokor prisotna na navedenem trgu v zelo omejenem obsegu. Navedeno pomeni, da ne bo prišlo do bistvene spremembe v nakupni moči združenega podjetja na navedenem trgu. Nevarnost krepitve tržne moči združenega podjetja je še toliko manjša glede na naraščajoče tržne deleže konkurentov na maloprodajnem trgu.

 

Ob upoštevanju vseh relevantnih dejavnikov je Agencija ugotovila, da koncentracija podjetij Agrokor in Mercator ne bo povzročila bistvenega zmanjšanja učinkovite konkurence na trgu Republike Slovenije.

 

Za slepe in slabovidne(CTRL+F2)
barva kontrasta
velikost besedila
označitev vsebine
povečava