AVK uvodoma pojasnjuje, da je v zvezi s stanjem na trgu javnega linijskega prevoza potnikov vseskozi aktivno deloval bodisi kot nadzorstveni organ na področju varstva konkurence bodisi kot zagovornik javnega interesa v postopkih pravnega varstva v postopkih javnega naročanja in izvajal zakonske pristojnosti. Tako je v prvem neuspelem poskusu oddaje javnega naročila leta 2010 AVK ugotovil kartelno dogovarjanje med določenimi prevozniki (glej odločba št. 3061-79/2010 z dne 30. 9. 2013). V drugem poskusu leta 2022 (JN005315/2021) pa je Državna revizijska komisija ugotovila številne nepravilnosti, med drugim tudi konkurenčnopravne, ki so prav tako vodile v razveljavitev javnega naročila.
Obravnavani trg je v izključni domeni oziroma upravljanju naročnika, tedaj Ministrstva za infrastrukturo (ministrstvo), saj nanj lahko vstopi zgolj ponudnik, ki izpolnjuje razpisne pogoje, ki jih določi ministrstvo! AVK ima možnost intervenirati kot nadzorstveni organ vendar zgolj, ko gre za konkurenčno pravno kršitev v smislu omejevalnih ravnanj (5. ali 8. člen Zakona o preprečevanju omejevanja konkurence) oz. kot zagovornik javnega interesa kadar javno naročilo neupravičeno omejuje konkurenco med ponudniki (glej 5. člen Zakona o javnem naročanju).
AVK je ministrstvo že v zgodnji fazi priprave razpisnih pogojev opozarjal na nevarnosti na tem trgu in da se zaradi manjšega števila sklopov, skupaj s sistemom (združevanja) snopov linij, lahko pojavijo težave v smislu monopolizacije posamezne statistične regije, duopola trga ter izstop drugih sposobnih ponudnikov s trga (obstoječih ponudnikov s trga), kar bo vplivalo na trg avtobusnih prevozov širše. Da bo navedeno lahko imelo za posledico ukinjanje manj zasedenih linij, je AVK opozoril v revizijskem zahtevku. Prav tako je opozoril, da bo prišlo do višanja cen pri danem javnem naročilu v relativno kratkem časovnem obdobju, čemur smo bili nedavno že priča.
Spomnimo, da je vse do začetka veljavnosti novih pogodb (tj. julij 2024), po informacijah, dostopnih AVK, avtobusne prevoze izvajalo vsaj med 15 in 20 različnih prevoznikov. Ministrstvo pri izvedbi novega javnega naročila ni bilo nikakor prisiljeno zmanjšati števila izvajalcev. Sedanje štiri izvajalce avtobusnih prevozov (tj. podjetje Arriva d.o.o., Nomago d.o.o., AP MS d.d., JP LPP) je izbralo v novem postopku oddaje javnega naročila, ki ga je zasnovalo samo. Ministrstvu ni nič preprečevalo, da bi javno naročilo bolj odprlo konkurenci. Prav tako mu ni nič preprečilo, da bi z javnim naročilom ohranilo obstoječi način izvajanja prevozov. Trenutno stanje na tem trgu je tako odraz izključno razpisnih pogojev javnega naročila in ne postopkov presoje skladnosti koncentracij s pravili konkurence pred AVK, kot je to mestoma mogoče zaslediti v medijih.
AVK zaključuje, da je vseskozi opozarjal, da ministrstvo z izvedbeno obliko javnega naročila ni delovalo spodbudno na oblikovanje konkurence med potencialnimi ponudniki, in se AVK tako neupravičeno povezuje s situacijo, ki smo ji priča te dni.